3/2 Op doorreis naar Soroti - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Linda Heesterman - WaarBenJij.nu 3/2 Op doorreis naar Soroti - Reisverslag uit Lira, Oeganda van Linda Heesterman - WaarBenJij.nu

3/2 Op doorreis naar Soroti

Door: lin

Blijf op de hoogte en volg Linda

04 Februari 2014 | Oeganda, Lira

Nog een vroege ochtend we staan om 5.00 op, snel ontbijten en in de auto. Vandaag rijden we naar Soroti naar het huis van Evert & Nel, Nederlandse vrienden van Cees & Jeanette. Hier gaan we ongeveer een week verblijven.

Om bij Soroti te komen vervolgen we eerst onze weg op de Savanne. Hier spotten we nog vele dieren, helaas missen we de leeuwen, maar zien we nog wel veel mooie vogels en een grote groep giraffes. Na een paar uur rijden lijkt de auto wat kuren te krijgen. We rijden met 60 km per uur door tot Lira, een stad op onze route. De steden lijken op niks wat wij kennen. Het zijn straten met kraampjes, huisjes van klei, steen en hout. Het leven is veelal op straat. In de kraampjes worden verschillende gerechtjes verkocht, vlees en kleding. Het is moeilijk voor te stellen dat dit een stad is. Mensen verplaatsen zich veelal lopend, fietsend of met een boda boda( een soort brommer, die lijkt op een Zundapp). Over de straat lopen koeien, geiten en kippen. Kleine kinderen zie je met hun nog kleinere broertje of zusje op de arm en dan nog de vrouwen die kilo's op hun hoofd vervoeren.

We brengen de auto bij een garage, een open plaatst waar ze auto onderdelen hebben en monteurs. Adriaan sleutelt samen met de monteurs aan de auto. Na 20 ugandeese minuten( zo'n 2 Nederlandse uren) is de auto klaar en kunnen we onze reis vervolgen. Wat een indrukken...Rond etenstijd komen we aan in Soroti. Het huis van Evert & Nel voelt als mooie, warme, plek.

Vanavond was het wel wat afzien. Eerst bij het uitpakken van m'n koffer kom ik een ware mierenfamilie tegen pff krijg die maar eens weer uit je kleren... En tot nu toe is er ook geen internet en ook is er niet alle dagen bereik met mijn telefoon. Dit valt toch tegen als je zo ver van huis bent... gelukkig kan ik morgen een kaartje kopen om internet op de iPad te kunnen gebruiken :)

Tags: Lira, Soroti