We're standing in Richard's dream - Reisverslag uit Opiyai, Oeganda van Linda Heesterman - WaarBenJij.nu We're standing in Richard's dream - Reisverslag uit Opiyai, Oeganda van Linda Heesterman - WaarBenJij.nu

We're standing in Richard's dream

Blijf op de hoogte en volg Linda

10 Februari 2014 | Oeganda, Opiyai

Toen Evert en Nel 10 jaar geleden op de markt van Soroti liepen ontmoette zij Richard, een jonge Ugandeze jongen die graag leraar wilde worden. Evert en Nel besloten hem hiervoor geld te geven. Jaren was er geen contact tussen beide. Afgelopen september liepen Evert en Nel weer over diezelfde markt in Soroti en daar lopen ze prompt Richard weer tegen het lijf... Nu wel leraar Richard! Hij had niet alleen z'n studie afgerond, maar hij heeft ook een school opgericht voor maar liefst 146 kinderen.

Vandaag was aan ons de eer om zijn school te bezoeken. Samen met Dr. Ronald reden we naar Ognole. Dr. Ronald had gisteren aangeboden mee te gaan met wat medicatie om zieke kindjes te behandelen. In Uganda hebben veel kindjes last van wormpjes door ongezond drinkwater en hoofdinfecties door bacteriën en ringworm. Ook hiervoor namen we wormenkuurtjes en crème mee.

Ongeveer een Ugandees uurtje rijden kwam Richard ons al tegemoet op de Boda. We reden achter Richard aan en kwamen uiteindelijk bij de school terecht. Voor de school stonden de kinderen ons al op te wachten, wat een blije koppies. "Christian nurserey and primairy school" heet de school, verteld Richard met trots.

Richard heeft de school opgericht in januari 2013 met 146 leerlingen. Nu een jaartje later zitten er zo'n 200 leerlingen op de school. Er zijn 10 leraren werkzaam, waaronder zijn vader en broer. De school staat in de omgeving erg goed bekend en groeit dan ook snel. In Uganda gaan de kinderen eerst naar de Nurserey school en vanaf hun 6de naar de primairy school. Dit gaat tot P7 (dan zijn de kinderen 13 jaar).

Op het schoolplein aangekomen hadden de kinderen zich verzameld in een lange rij. Ze stonden voor de keuken ( een mooie kleihut) te wachten op het ontbijt. De kinderen eten iedere ochtend op school posho, een maïspap. Ook zijn ze in de keuken ons diner aan het bereiden...rijst, aardappels en jah kippen aan het villen en schoonmaken :s...We krijgen een rondleiding over het terrein. Er zijn verschillende lokalen in kleine gebouwen. Richard huurt de lokalen nu nog van de landheer, maar met de hulp van Evert en Nel en donaties van o.a. Care with à mission, heeft Richard in de omgeving een groot stuk land gekocht. Hier hij is begonnen aan de bouw van zijn eigen school. Na de rondleiding begint Dr. Ronald de kuurtjes uit te delen en de leraren krijgen instructies voor het gebruik van de crème. Ondertussen delen wij ballonen uit aan alle kinderen. Ook dit is weer een feestje!!
Dr. Ronald verteld ons dat hij graag kinderarts wil worden hij lijkt hier dan ook echt te genieten.

Richard wil graag z'n nieuwe school laten zien. We stappen met z'n allen in de auto en rijden naar een schitterend bouwwerk. Voordat we binnen mogen kijken rijden we eerst nog even naar Richard z'n huis. De Ugandezen laten graag hun huis zien. We krijgen regelmatig uitnodigingen om even binnen te kijken :) Richard heeft een schitterend huis gebouwd op een nog mooiere plek. Ik krijg een gedroogde vrucht mee, die de Ugandezen gebruiken als spons. Dr. Ronald maakt al grapjes dat we ons daarmee zwart kunnen wassen :D. De spons is namelijk keihard ;)!

Teruggekomen bij de nieuwe school mogen we naar binnen. De school, zie ook de foto, is een grote kleihut die van binnen ingedeeld is in lokalen. In december zijn ze begonnen met bouwen en ze verwachten volgende maand al klaar te zijn. Een behoorlijke prestatie, helemaal in Uganda! Alle leerlingen waren in de tussen tijd ook naar de school gekomen en zitten allemaal op de grond te wachten op wat komen gaat. Richard verteld over z'n studie, zijn droom en zijn plannen, Wat een inspirerend man!! Hij stelt de leraren voor en het schoolcomité . Daarna mag Cees aan het woord die begint met de woorden: We're standing in your dream and we feel so honort to be here. En inderdaad wat een mooi verhaal en wat een eer om hier deel van uit te mogen maken!!!

Richard neemt nogmaals het woord maar nu met een brandende vraag....Het nieuws over onze outreach van vorige week heeft ook zijn dorp bereikt. Hij vraagt ons dan ook of dat ook mogelijk is in zijn dorp... 400 grote bruine ogen kijken ons aan... Nadenken, puzzelen okey donderdag komen we terug voor een medical outreach met Dr. Ronald en z'n team!!! Dr. Ronald geeft nog een les over hygiëne en er volgt nog een kort spreekuur, waarbij ik mag assisteren :D. Vervolgens wacht ons nog het diner. Ik vind het toch maar niks, een paar uur geleden liepen de kipjes nog om ons heen en nu mogen we ze opeten :'s. Verder was er rijst, geitenvlees en een soort aardappel. De rijst was heerlijk, dus ik heb me ook maar gewaagd aan een stukje geitenvlees, ook dit smaakte erg goed. De kip heb ik toch maar overgeslagen :'s

Terugkomen in Soroti hebben we naar 4 dagen eindelijk weer stroom. Pff wat zijn we toch verwend in Nederland!! Morgen gaan we naar Ngora de dovenschool en een kraamkliniek bezoeken (L) (L). benieuwd wat deze dag weer gaat brengen :D