13 februari: In de gammele bus - Reisverslag uit Amuria, Oeganda van Linda Heesterman - WaarBenJij.nu 13 februari: In de gammele bus - Reisverslag uit Amuria, Oeganda van Linda Heesterman - WaarBenJij.nu

13 februari: In de gammele bus

Door: lin

Blijf op de hoogte en volg Linda

14 Februari 2014 | Oeganda, Amuria

Met z'n allen verzamelen we ons om 8.00u bij het ziekenhuis. Vandaag is voorlopig onze laatste outreach :( Deze keer is nog eens extra bijzonder, omdat we naar de school van Richard gaan. Ons voertuig is niet meer te noemen dan een oude gammele bus, als hij maar niet uit elkaar valt ;). De weg naar Richard toe is ontzettend stoffig. Wij bedekken ons gezicht,  want ondanks dat de ramen zijn gesloten waait er allemaal stof naar binnen. Niet zo gek als we later zien dat de achterklep dichtzit met touwen. Alle Ugandezen zijn meer bang voor hun haar, zodra het begint te stuiven zetten ze allemaal hun must op. Een grappig gezicht allemaal gebreide mutsen terwijl het buiten 30 graden is.  Vandaag is Pastor Sam ook mee. Hij zal voor de mensen preken en bidden.

Na het dankwoord van Richard, namens de kinderen, de ouders en de inwoners van het dorp, mogen we van start. In de school zijn al de nodige voorbereidingen getroffen. De vier dokters hebben samen een lokaal. In het tweede lokaal wordt ruimte gemaakt voor het lab.  Hier kunnen de patiënten getest worden op malaria. De overige twee lokalen zijn bedoeld als wacht- en registratie ruimte.

We parkeren onze gammele bus onder een boom. We hebben een nieuw systeem bedacht voor de uitgifte van de medicatie... En het werkt als een trein blijkt later :) Mensen worden snel geholpen en er staat bijna geen wachtrij voor de bus. Een drukke, warme dag, maar het loopt fantastisch. Wat een geweldige ervaring iedere keer als je iemand zijn of haar medicijnen geeft. Zoveel dank, zoveel lof en misschien nog wel het allermooiste we brengen hoop!  De laatste mensen sluiten aan in de rij, gelukkig we kunnen iedereen nog helpen en hoeven ook vandaag niemand weg te sturen. Nog even wachten op de officiële telling... Yes meer dan 400 mensen zijn vandaag door ons team geholpen!

Als bedankje nodigde Richard ons uit voor het eten. Samen de auto aanduwen en dan hobbelen we naar z'n huis. Hobbel de bobbel nog verder de boush in... Krassen op de auto die gewoon pijn doen aan je oren en toen pats een raam eruit. De chauffeur blikt of bloost niet.... Het was toch een oude auto haha hier in Uganda is alles mogelijk heb ik wel gemerkt ;)

Richard z'n vrouw had een waar feestmaal gekookt: rijst, gebakken aardappelen, verschillende soorten kool, kip, varkenvlees, beef in een pepersausje en traditioneel Ugandees brood (een soort deeg). De Ugandeese keuken is nog steeds niet echt mijn keuken. Volgende week donderdag vliegen we alweer naar huis :( maar ik kijk toch wel stiekem weer uit naar de Nederlandse keuken, een lekker stukje kaas, een
Frisse salade en een heerlijk bord gewoon warm eten!

Om een beetje bij te komen van onze outreach hebben we twee heerlijke relax dagen ingepland.

• 14 Februari 2014 - 18:59

Ingrid Wichers:

Lieve Linda,
    Naast jouw andere eerdere verhalen weer een verhaal wat ons absoluut heel erg raakt. Blijft geweldig dat deze mensen toch bereikbaar willen zijn en geholpen willen worden. Deze eerste lijn hoort bij de levensbehoeften ...
    Zien er natuurlijk wel heel erg naar uit je de volgende week weer te zien en vooral ook alle belevenissen te horen. Heel veel liefs van ons en geniet van een paar zeer welverdiende relax dagen.

Tags: Outreach