4 & 5 febr. Soroti medical clinic - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Linda Heesterman - WaarBenJij.nu 4 & 5 febr. Soroti medical clinic - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Linda Heesterman - WaarBenJij.nu

4 & 5 febr. Soroti medical clinic

Door: lin

Blijf op de hoogte en volg Linda

05 Februari 2014 | Oeganda, Soroti

4 & 5 februari

In Soroti is "the Soroti medical centre". Gisteren en vandaag hebben we hier een bezoek aan gebracht. Het ziekenhuis is opgezet in 2005 door The pastor, The bisschop en een verpleegkundige. Het is gebouwd door Ian en zijn zoon Daan uit The Uk. Vanuit de Uk en de Baptisten kerk werd het ziekenhuis ondersteund. Tegenwoordig financiert het ziekenhuis zichzelf. Het ziekenhuis heeft 8 bedden verdeeld over 3 kamers. Er werken 4 verpleegkundigen en 2 artsen, daarnaast bestaat de staf uit: een receptioniste, een administratief medewerker, een accountant, een schoonmaakster, een kok, 2 laboranten, 2 tandartsen en een oogarts.

Wanneer een patiënt zich meldt bij het ziekenhuis wordt hij of zij door de receptioniste naar de arts gebracht. De arts onderzoek de patiënt, waarna hij voor bloedonderzoek naar het lab gaat. Evt. wordt er nog aanvullend röntgen onderzoek gedaan. Daarna gaat de patiënt terug naar de arts voor diagnostiek en daarna komt de patiënt bij de verpleegkundige voor medicatie. De verpleegkundige registreert de patiënt. Alles wordt genoteerd: naam, patiëntnummer, diagnose, behandeling, nieuwe patiënt of terugkerende patiënt.

Ik ben meegenomen door Agnes en Angela, 2 verpleegkundigen. Agnes is 60 jaar en werkte tot voor kort in The main hospital. Hier moest ze stoppen ivm haar leeftijd. Boven de 60 jaar mogen Ugandezen niet meer voor een overheid ziekenhuis werken. Agnes is getrouwd en heeft 5 kinderen en 6 kleinkinderen. Ze heeft samen met haar man een stuk grond gekocht en daar hebben ze samen een huis op gebouwd. Ze hebben stromend water, erg luxe voor Ugandeze begrippen.

Angela is 33 jaar en heeft van haar eerste huwelijk 2 kinderen. Haar man is weggelopen  toen de kinderen nog klein waren. Ze is hertrouwd en heeft bij haar nieuwe man 4 kinderen. Haar nieuwe man wilde de kinderen uit haar vorige huwelijk niet erkennen. Haar oudste dochter woont daarom bij haar broer. Angela huurt een kamer waar ze met z'n allen wonen. Hier betalen ze 50.000 shilling in de maand voor.

De verpleegkundigen werkten in het begin zonder salaris. Hier was geen geld voor. Nu verdienen ze 140.000 shilling per maand. Hiervoor werken ze 22 dagen per maand. Met werkreeksen van max. 7 dagen. Ze werken in 2 shiften. Van 's ochtends 8.00u tot 18.00u in de avond. De nachtdienst werkt dan van 18.00u tot 08.00. Dit is een slaapdienst.

Soms worden de patiënten opgenomen in het ziekenhuis, maar vaak gaan ze met medicatie naar huis. Vandaag lag er een meisje van 10 jaar met Malaria. De persoonlijke verzorging ,voor zo ver mogelijk, wordt door de familie gedaan, net als het zorgen voor het eten. Wanneer er geen familie is of de familie is te arm dan gebeurd dit niet.
Vandaag was er ook een patiënte die langs kwam voor  haar antibiotica. Wanneer patiënten een antibiotica kuur moeten krijgen, wordt er een infuusnaald geprikt deze blijft twee weken zitten. De patiënt moet dan iedere dag terugkomen voor een gift antibiotica. Deze kuur kost 28.000 shilling. Voor de meeste Ugandezen is dit niet te betalen. Soms ondersteund de kerk de mensen financieel. Ik heb niet helemaal begrepen wanneer je hiervoor in aanmerking komt.

Vandaag heb ik ook gezien hoe ze een infuus prikken. Stuwbanden hebben ze niet en materialen zijn schaars. Verpleegkundige Angela prikt zo uit de losse hand het infuus. Een knappe prestatie als je bedenkt dat je door de donkere huid bijna geen vat kan zien. Ik heb wat foto's mogen maken in het ziekenhuis, deze kan ik hier helaas niet uploaden :(
Het is heel bijzonder om te zien hoe trots de medewerkers zijn op het ziekenhuis. Hier aanwezig zijn geeft een vreselijk dubbel gevoel van energie en verdriet. De medewerkers zijn trots en vol optimisme, ze lachen en ze stralen zoveel energie uit! Agnes vertelde het leven is hard maar de oorlog is over. We hebben rust, dus ik ben gelukkig. Het is even slikken als ze dat zegt, om mij heenkijkend in een gebouwtje waar hygiëne, materialen en kennis zo schaars is...

Morgen wordt een bijzondere dag we hebben een project kunnen organiseren waarmee we in 3 dagen 3 dorpen gaan bezoeken met een mobiel ziekenhuis. We gaan met z'n 6en, 2 dokters, een verpleegkundige en een bisschop de dorpen bezoeken. Zo hopen we ongeveer 1500 mensen gratis medische hulp te kunnen bieden!!